RegistreerZoekenHelpGebruikerslijstGebruikersgroepenInloggen
Een extra jaar kleuteren.....?

Plaats reactie    tevroeggeboren.123forum.nl forum index » Een extra jaar kleuteren .....? Vorige onderwerp
Volgende onderwerp

Een extra jaar kleuteren.....?
Auteur Bericht
fronie
Site Admin

Bericht Een extra jaar kleuteren.....? Reageer met quote
Quote:
van Dr. Kees Vernooy (wetenschappelijk projectleider CPS): Hij vindt dat de leerkrachten te weinig kennis hebben over de gevolgen van een couveuseperiode. Zij geloven veel te sterk in rijping en zeggen daarom vaak dat risicokinderen nog niet toe zijn aan zaken als leren lezen. Het gevolg is dat men niets doet en de kinderen gewoon een extra jaar in de kleuterklas laat zitten, volgens Vernooy meestal onnodig, want het kind krijgt niks extra's aangeboden en er verandert dus niks.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen!

wo jan 02, 2008 10:53 pm Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Karin

Bericht Reageer met quote
Ben bij een spetterende lezing van Vernooij over dit onderwerp aanwezig geweest en ik ben het met hem eens dat het extra kleuterjaar qua lesaanbod wel wat moet toevoegen, d.w.z. dat het extra jaar dan ook daadwerkelijk gebruikt wordt om de kinderen beter voor te bereiden op de schoolse vaardigheden van groep 3. Enkele jaren geleden werd overigens ook al door neonatoloog Dr. M. de Kleine in zijn proefschrift het nut van het extra kleuterjaar aan de orde gesteld. Hij pleitte ervoor om het jaar te gebruiken voor onderzoek i.p.v. af te wachten. Het gaat tenslotte om 'risicokinderen'.
Vernooij doelt met name op ontluikende geletterdheid en voorbereidend leesonderwijs. Op basis van de laatste inzichten en onderzoeken op het gebied van leesonderwijs kan men al bij heel jonge kinderen voorspellen of zij risico lopen op leesproblemen.

Ik denk dat je heel erg moet kijken naar het individuele kind en dat het eventuele extra jaar ook écht wat moet kunnen toevoegen, op cognitief en/of op sociaal-emotioneel gebied. Alleen afwachten is ook naar mijn mening niet voldoende, want bij sommige kinderen gaan bepaalde dingen nu eenmaal "niet vanzelf" en zij hebben dus extra begeleiding en sturing nodig om bepaalde vaardigheden onder de knie te krijgen. Wat overigens op een leuke en speelse manier kan gebeuren, niet alleen op school maar ook thuis!

Of we nu willen of niet, onze kinderen vallen onder de noemer 'risicokinderen' en ik denk dat ze de extra aandacht ook verdienen, ze hebben tenslotte na hun zware strijd recht op een zo goed mogelijke toekomst en daarbij kan extra hulp soms noodzakelijk zijn.

groetjes,
Karin
do jan 03, 2008 9:04 am Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:    

Plaats reactie    tevroeggeboren.123forum.nl forum index » Een extra jaar kleuteren .....? Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: